
28 آوریل ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره
ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره
در ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره فعالیتهایی که در راستای تکمیل فرآیندهای کارخانه اسکلت فلزی رخ میدهد با عنوان نصب اسکلت فلزی پیچ و مهره یاد میشود. برخی از موارد قابل توجه در نصب اسکلت فلزی پیچ و مهره در این مطلب به شرح زیر ارائه میگردد:
کارهای مقدماتی لازم برای نصب و ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره
در هنگام نصب اسکلت فلزیتمامی سطوح قطعات اتصالی ، شامل صفحاتی که در مجاورت سرپیچ ، مهره و یا واشر هستند باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه پوسته پوسته شدن و یا سایر اجسام خارجی بغیر از پوستههای حاصله از تراشکاری در کارخانه که مانع تماس کامل میلگرد باشند.
کلیه صفحات در مفصلهای اصطکاکی باید عاری از روغن، لاک الکل ، مایع زد زنگ و یا مواد کالوانیزه باشد.
شیب صفحاتیکه باید پیچ شوند و با سرپیچ و مهره در تماس هستن حتی المقدور نباید نسبت به صفحه محور عمودی پیچ از ۱:۲۰ تجاوز نماید.
کلیه سطوح باید کاملا صاف بوده و عاری از هرگونه پیچیدگی، خمش و یا نقص مشابه دیگر باشند.
نصب اسکلت فلزی پیچ و مهره به صورت امتحانی
نصب امتحانی در کارخانه ساخت اسکلت فلزی
- اتصالات اولیه اعضا اصلی ساختمانها، مانند خرپاها ، تیر چند دهانه ، برجها و شاه تیرهای مرکب و قابها باید برای امتحان صحیح بودن اندازهها در کارخانه انجام گیرد بطوریکه انتهای تراش شده اعضا تحت فشار کاملا در تماس با پایه خود باشند و سپس سوراخهای کوچکتر از اندازه تعیین شده آنها در موقعیکه اتصالات سوار میشوند با برقو زدن تا اندازه لازم بزرگ میشوند.
- در سوار کردن و نصب اعضا برای امتحان باید تمامی اتصالات کلیه قطعات یک واحد ساختمانی همزمان انجام گیرد.
- برای هر توع از اجزا ساختمانی ، باید حداقل یک واحد از هر دو واحد امتحان گردد.
انطباق محور قطعات
در ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره اهرم کردن سوراخها در موقع نصب امتحانی باید فقط آنقدر باشد که سوراخهای قطعات نصب را در محل اتصال در یک محور بیاورد و آنقدر نباشد که سوراخها را گشاد و یا فلز را معیوب نماید.
خیز اعضا اسکلت فلزی
- نقشههای خیز که باید توسط پیمانکار به دستگاه نظارت ارائه گردد می بایست مقدار خیز را در نقاط اتکا خرپاها و تیر چند دهنه ، شاه تیرهای مرکب ، و قابها نشان دهد. نقشه خیز باید مقدار خیز را در واحد نصب شده نشان دهد.
- هر یک از نصبهای امتحانی ، همراه خیز ، انطباق محور قطعات ، میزان بودن سوراخها و انطباق قطعات ماشین شده باید بوسیله دستگاه نظارت قبل از اینکه برقو زدن شروع گردد تائید شود.
نقایص ساخت و نصب اسکلت فلزی
نقایصی که در هنگام نصب کردن امتحانی مشاهده میگردد باید با تصویب دستگاه نظارت و مطابق روشی که این دستگاه، تعیین مینمایید اصلاح گردد.
پیچ کردن قطعات
قبل از استعال کلیه پیچها باید در محلول رنگ ضد زنگ فرو برده شوند.
پیچها باید دارای یک مهره خود قفل کن و یا دو مهره باشند مگر اینکه دستورالعملهای دیگری در نقشهها داده شده باشد.
انتهای سرپیچ و مهره باید با سطح اعضایی که پیچ میشوند کاملا تماس داشته باشند. در مواردیکه سطح اتکا پیچ و مهره شیبی بیش از ۱:۲۰ نسبت به محور پیچ داشته باشد باید از واشر شیبدار استفاده کرد.
دندانه پیچها باید حداقل به طول دو دندانه خارج از انتهای سوراخ مهره قرار گیرد. برای این منظور باید یک واشر یا مهره اتکایی در زیر مهره پیچ تعبیه شود.
کلیه پیچها و نه مهرهها باید به وسیله حرارت عمل آمده باشند. واشر باید حدیده و آبدیده باشند.
اعضایی که به یکدیگر پیچ شدهاند باید به یکدیگر اتصال کامل داشته باشند و نباید بوسیله سر پوش و یا هر نوع جنس منقبض شوند و دیگر از هم فاصله پیدا کنند.
در مواردیکه امکان شل گردیدن پیچها در اثر بارها و ضربه و یا در اثر تناوب خستگی وجود دارد باید پیچ بوسیله اشپیل و مهره چاکدار (اشپیل خور) و سوراخی که در پیچ تعبیه میشود و یا به وسیله مهره پشتگیر که مهره قوی آن در قسمت پشت قرار میگیرد و یا به وسیله پیچهای مخصوص محکم شوند. کشش زیاد اولیه در پیچها، از جمله در پیچهای پر مقاومت، نیز از شل شدن مهرهها جلوگیری مینماید.
پیچهایی که سوراخ گذر آنها دارای خلاصی است بغیر از پیچهای اصطکاکی، نباید برای حمل نیرو بوسیله اتصالاتی که مورد ضربه و یا ارتعاشات و یا تناوب خستگی (به غیر از تناوب منتج از باد) قرار میگیرند بکار روند مگر در مواردیکه عکس العمل زیاد آوری در اثر لغزش پیچها بر ساختمان وارد نیاید.
کنترل کیفیت اسکلت فلزی پیچ و مهره –اتصالات
در ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهرهبررسی مقدار کشش در پیچهای اصلی که با آچارهای درجهبندی شده سفت میشوند باید با حضور نماینده دستگاه نظارت انجام گیرد. درجه آچار باید طوری تنظیم شود که ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از حداقل کشش مجاز پیچ در آن کشش ایجاد کند. این آچارها باید حداقل یکبار در روز با دستگاهی که قادر است کشش حقیقی پیچ را نشان دهد با امتحان سقف کردن پیچ از هر اندازه و نوع و یا بیشتر درجه بندی گردد.
در نظارت اسکلت فلزینماینده دستگاه نظارت بر نصب ، ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره و سفت کردن پیچهای مورد امتحان نظارت خواهد نمود تا از صحیح بودن روش سفت کردن و از سفت شدن پیچها اطمینان حاصل گردد. روش بکار بردن گیرههای پشت گیره و پیچهای طوقه دار باید به تصویب دستگاه نظارت برسد.
انحرافات (خورند یا خلاصی) مجاز پیچها (تفاوت بین قطر پیچ و سوراخ گذر پیچ) بید مطابق اندازههای ذیل باشد:
الف: پیچهای سیاه (تکمیل نشده) حداکثر ۱۵ میلیمتر
ب: پیچهای تکمیل شده حداکثر ۱۳ میلیمتر.
بدون نظر